مقاله ها

واحد کنترل الکترونیکی ECU (بخش دوم پایان)

نوشته شده توسط Car Talk.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیازشما 4.75 (2 امتیاز)

در بخش قبلی با ECU آشنا شدید در این بخش با نحوه نگه داری و اثرات خرابی ظاهری ان آشنا می شوید.

موارد ایمنی حفاظت از ECU

1- جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است.

همانطور که می دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود ۱۴ ولت است.اما باید دانست که این ولتاژ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است. پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام، متغیر بوده و گاهی اوقات به ۱۶ ولت نیز میرسد. در حالت عادی که کابل های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می شود اما اگر کابل باطری در هنگام خودرو-روشن باز شود، این نوسانات می تواند بر روی قسمت های حساس خودرو (کلیه کنترل یونیت های الکترونیکی) تاثیر نامطلوب داشته باشد. حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد ۱۶ ولت است. اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد.طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد ان این کار عاقلانه به نظر نمی رسد.

۲- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال ان به بدنه.

وقتی سر شمع ها را می کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می کنید، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید.برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه ان دارای تاثیر متقابل هستند. اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می گیرد. این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت های حساس به خصوص ECU شود.

توجه:

در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع ها از یک شمع فیلر گیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد.

۳- آب زدن به ECU.

اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین های داخلی با ماده ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن انها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU اسیب برسد.

۴- دست زدن به پین های ECU.

یکی از مواردی که اغلب با ان نا اشنا بوده و یا مورد غفلت قرار می گیرد دست زدن به پین های ECU است که به دلیل ریسک الکتریسیته ساکن بدن می تواند موجب اسیب زدن های جدی به ان شود. الکتریسیته بدن گاهی اوقات تا هزار ها ولت می تواند بالا برود.

در صورتی که می خواهید قدرت برق موجود در بدن خود را درک کنید ازمایش زیر را انجام دهید:

یک فازمتر برق شهر را برداشته و ان را به دری اهنی که رنگ نخورده باشد بزنید پای خود را به ارامی بر روی فرش بکشید فازمتر به راحتی روشن شده و اگر این کار را ادامه دهید به طور دائم روشن می ماند (در این حالت باید جوراب به پا داشته باشید). حال همان فازمتر را به پریز برق منزل بزنید فازمتر دوباره روشن می شود.

در کدام حالت روشنایی فازمتر بیشتر است؟

و نیز میدانید که جرقه ای که گاهی اوقات بین دست شما و اشیا فلزی مانند درب زده می شود می تواند بیش از چند هزار ولت پتانسیل داشته باشد؟.

اشنایی با اثرات خرابی ظاهری ECU در روی خودرو:

معمولآدر هر نوع خرابی ظاهری خودرو یکی از قطعات سیستم دچار عیب شده است. اثرات خرابی هر قطعه از مجموعه سیستم انژکتوری خودرو دقیقآ یک اثر مشخص و به خصوص در روی خودرو به جا می گذارد که معمولآ با نگاه کردن و دقیق شدن در کار موتور می توان ان را حدس زده و عنصر معیوب را شناسایی کرد اما خرابی ECU تنها موردی است که به دلیل اتصال با تمامی عناصر و نیز سیستم پیچیده ان به طور حتم قابل پیش بینی نبوده و معمولآ می تواند اثر خرابی هر یک از قطعات دیگر سیستم انژکتور را در روی خودرو به جا بگذارد.

بنابراین اثرات خرابی ان را می توان به طور کلی به شرح ذیل بیان داشت:

  1. روشن نشدن خودرو در ۸۰ درصد حالات
  2. روشن شدن خودرو اما همزمان با روشن شدن چراغ عیب یاب موتور در پشت امپر ۱۰ درصد حالات.
  3. خرابی نامشخص که اثری مشابه با خرابی یک یا چند عنصر سیستم انژکتور داشته باشد و یا اعلام دستگاه عیب یاب مبنی بر خرابی یک قطعه سالم مانند استپ موتور. در ۱۰ درصد حالات

ویژگی Cut Off :

یکی از مواردی که ECU ان را کنترل می کند دور موتور است.اگر به دلیل فشردن بیش از حد پدال گاز دور موتور تمایل به بالا رفتن از حد مجاز که برای موتور های مختلف متفاوت است نماید، ECU به طور اتوماتیک برق انژکتور ها را به طور موقت قطع کرده و خودرو در این دور خاموش می شود با پایین امدن دور، ECU مجددآ فرمان پاشش را صادر کرده و موتور را روشن می کند. این عملیات به دلیل جلو گیری از ریسک یاتاقان زدن موتور و یا عدم رسیدن روغن کافی به موتور انجام می شود.

منبع خبر:CARIRAN


مطالب مرتبط